Palautuskäytäntö | Datatupa.fi

Palautuskäytäntö

Verkkokauppaostojen palautusehdot

1. Palautusoikeus ja tuotevaihdot

Tuotteilla on täysi 30 vuorokauden palautusoikeus. Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja alkuperäispakkauksessa, myös tuotepakkauksen tulee olla ehjä. Sinetöidyillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta, jos tuotepakkaus on avattu. Osoitetarroja tai teippejä ei saa kiinnittää suoraan myyntipakkaukseen. Palautettava tuote ei saa olla olennaisesti muuttunut. Palautuksen mukana tulee olla kaikki osat, varusteet ja mahdolliset lisävarusteet. Myös mahdolliset kaupanpäällistuotteet tulee palauttaa.

Asiakas vastaa itse palautuskustannuksista.

Jos tuotteessa on vika tai kuljetusvaurio, niin silloin Datatupa maksaa palautuskustannukset.

Palautuksesta tulee ilmoittaa aina ennakkoon olemalla yhteydessä osoitteeseen info@datatupa.fi.

Asiakaspalvelu ilmoittaa palautukselle osoitteen sekä yksilöllisen palautusnumeron. Palautusilmoitusviestiin sekä itse palautuvaan pakettiin tulee laittaa palautuksen tehneen asiakkaan täydelliset yhteystiedot sekä tuotteen mahdollinen sarjanumero ja tuotteesta mahdollisimman paljon tietoa varastoa varten. Asiakas maksaa palautuksen itse. Pyydäthän postista lähetyksen seurantatunnuksen (JJFI -koodi) siltä varalta että lähetyksen kulkua täytyy seurata. Asiakas vastaa palautuslähetyksestä, näin siirrät vastuun postille.

Pyydämme palauttamaan tuotteet asiakaspalvelun ilmoittamaan osoitteeseen. Palautuksia ei tehdä myymälöiden kautta. Liitä mukaan tiedot tilauksesta. Säilytä palautuksesta saamasi kuitti (pakettikortti) sekä maksukuitti.


2. Reklamaatiot ja kuljetusvaurioista ilmoittaminen

Kaikki tilaukseen tai toimitukseen liittyvät reklamaatiot pyydämme lähettämään seitsemän (7) vuorokauden kuluessa tilauksen vastaanottamisesta osoitteeseen: info(a)datatupa.fi. Emme käsittele reklamaatioita, jotka ovat saapuneet meille yli 7 päivää tuotteen vastaanottamisen jälkeen. Tavaran vastaanottajan velvollisuus ja kuljetusvaurioiset tuotteet: Tiekuljetuslain (TKSL) mukaan vastaanottajan tulee tarkistaa lähetys vastaanottohetkellä ja huomauttaa heti ulkoisesti havaittavissa olevista vahingoista (reikiä, teipit auki, kulmat rutussa ym.). Tällaisessa tapauksessa tulee tehdä välittömästi varauma (merkintä) rahtikirjaan tai pakettikorttiin. Pitää olla mainita minkälainen vahinko on kyseessä ja ottaa kuljettajan allekirjoitus, yhteys välittömästi asiakaspalveluumme sähköpostitse sekä liitteeksi pakettikortin / rahtikirjan kuva sekä kuvat vaurioituneista tuotteista. Piilevät vauriot (vahingot, joita ei voi vastaanottohetkellä silmin havainnoida) tulee reklamoida Datatupa.fi asiakaspalveluun 7 vrk kuluessa toimituksesta valokuvien ja vahinkokuvauksen kera. 7 vrk jälkeen vahinkovastuu rahdinkuljettajalla päättyy. Datatupa.fi verkkokauppaan palautuvat kuljetusvaurioiset tuotteet tulee pakata asianmukaisesti enempien vahinkojen välttämiseksi.


3. Ehdot

Rajoitukset palautusoikeudessa kuluttajansuojalain 6. luvun 16 § mukaisesti: Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta pakkauksen avaamisen jälkeen, koska tuote ei ole palautettavissa myyntiin luonteensa vuoksi. Tietokoneiden käyttöjärjestelmän asentaminen päättää palautusoikeuden. Peleillä, elokuvilla, ohjelmistoilla, puhelimilla tai muilla sinetöidyillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta, kun tuotepakkaus on avattu. Hygienia- ja intiimituotteita ovat esimerkiksi epillaattorit, partakoneet, ihokarvatrimmerit ja nenä/korvakarvatrimmerit, hiustenhoitolaitteet ja kotiparturi, sähköhammasharjat ja suuhygienialaitteet, kuume-, verenpaine- ja verensokerimittarit sekä alkotesterit, kuulokkeet ja hands-free –laitteet ja keittiön pienlaitteet. Palautusoikeus ei koske myöskään ladattavia digitaalisia tiedostoja, joiden katsotaan otetun käyttöön lataushetkellä.

Tuote saattaa todellisuudessa poiketa kuvassa olevasta tuotteesta tai kaikki kuvassa näkyvät osat eivät kuulu tuotepakettiin.

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Toimitusehdot

Suostumus henkilötietojesi käsittelyyn

Tekemällä tilauksen hyväksyt henkilötietojesi käyttämisen. Katso tietosuojaseloste

1. Toimitusehdot:

1. Verkkokaupasta ostetuilla tuotteilla on 30 päivän palautusoikeus. Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja muuttumaton sekä alkuperäisessä myyntipakkauksessa. Palautettava summa arvioidaan, kun laite on palautettu sekä tarkastettu. Jos tuotetta on käytetty tai se ei ole alkuperäisessä myyntipakkauksessa, palautusta ei voi tehdä.

2. Tuotteiden toimitusaika ja saatavilla olevat lisäpalvelut kerrotaan tuotesivulla tuotekohtaisesti.

Kun asiakas tilaa toimituksen kotiosoitteeseen tai lisäpalveluita esim. vanhan laitteen poisviennin, näissä toimitusaika voi olla pidempi. Kuljetusliike on suoraan yhteydessä asiakkaaseen ja sopii asiakkaalle sopivan toimitusajan ja varmistaa, että asiakas on kotona vastaanottamassa lähetystä. Kuljetusliikkeen kuljettajan tulee siis saada yhteys asiakkaaseen puhelimitse ennen kotitoimitusta. Jos asiakas on tilauksen yhteydessä tilannut vanhan laitteen poisviennin, asiakas vastaa vanhan laitteen irtikytkennästä valmiiksi kuljetusta varten. Liesien irtikytkennästä ole yhteydessä paikkakuntasi sähköasennusliikkeeseen / kodinkonehuoltoliikkeeseen.

Mikäli tilauksella on useampi tuote ja tuotteiden toimitusajat ovat eri pituisia tai tilauksella olevat tuotteet lähetetään eri varastoiltamme, saatetaan tilaus toimittaa osatoimituksena.

Nouda nouto myymälästä -toimitusehdolla tilattu tuote myymälästä viimeistään 7 päivän kuluessa myymälän saapumisilmoituksesta. 7 päivän jälkeen noutamattomista tuotteista myymälä veloittaa asiakkaalta tilavuokraa 5 euroa per alkava viikko

Osa asennus- ja palvelutuotteista on saatavilla ainoastaan tilaamalla tuote myymälästä. Vanhan laitteen poisvienti ei ole mahdollinen kaikkiin Suomen postinumeroihin

Kotiinkuljetus

Toimituksen kulku

Kun tilatut tuotteet on noudettu keskusvarastoltamme, Kuljetus ottaa puhelimitse yhteyttä tilaajaan sopiakseen tarkemman tuotteiden toimitusajankohdan ja -paikan. Tämän takia on tärkeää antaa yhteystietojen yhteydessä myös puhelinnumero, josta tilaaja voidaan varmimmin tavoittaa. Tilaaja voi halutessaan myös noutaa tilaamansa tuotteet lähimmästä Postin toimipaikasta ilmoittamalla puhelun yhteydessä halunsa noutaa itse lähetyksensä Postista.

Poikkeukset kotiinkuljetuksessa

Yli 85 kg painavat lähetykset kuten kotikylmiöt ja Side By Side -kylmälaitteet ylittävät Postin kotiinkuljetukseen asettamat painorajat. Painorajan ylittävät toimitukset toimitetaan vain katutasoon.

Kuljetus kierrätykseen

Lähetyksen toimituksen yhteydessä Posti ottaa vastaanottajalta uutta tuotetta vastaan vanhan tuotteen kuljetettavaksi asianmukaisesti kierrätykseen tai hävitykseen. Yhtä uutta tuotetta vastaan voi tilata yhden vastaavan (samankokoisen) tuotteen kuljetuksen kierrätykseen.

Lisäpalvelun edellytykset:
Kierrätykseen kuljetettavan laitteen on oltava vapaasti otettavissa kuljetettavaksi, irrotettuna kaikista kiinnityksistä, liitoksista ja kytkennöistä.
Noutopaikkaan on oltava esteetön pääsy
Asiakkaan suojattava itse lattiat riittävällä tavalla

Laiteasennusten sisällön yleiskuvaus

Asiakkaan on huolehdittava, että tuotteelle on riittävä ja tuotteen ominaisuuksia edellyttävä tila valmiina. Huomioithan, että asennuspalvelu vaatii lisäksi kotiinkuljetuksen. Tutustumalla asennusten sisältöön etukäteen sinulle jää vähemmän yllätyksiä itse asennukseen. Jotta asennukset saadaan suoritettua yhdellä kertaa, on asentajalla tietty määrä pien- ja lisätarvikkeita mukana toimitushetkellä. Toimitetut tarvikkeet laskutetaan erikseen vastaanottajalta kulloinkin voimassaolevan hinnaston mukaan.

Asennuksiin sisältyy

  • Purkaminen kuljetuspakkauksista sekä mahdollisten kuljetustukien poistaminen
  • Pakkausjätteen poisvienti
  • Tarvittavien kytkentöjen ja liitäntöjen tekeminen
  • Sähkön kytkeytymisen tarkistus
  • Kaikkien laitteiden asennuksissa noudatetaan valmistajan toimittamia asennusohjeita ja voimassaolevia säädöksiä
  • Kaikki toimitettavat laitteet asennetaan normaaliin käyttökuntoon, eli asentajan lähdettyä asennettu laite on asiakkaan käytettävissä
  • Mikäli kylmälaitteen perusominaisuuksiin kuuluu kätisyyden vaihtomahdollisuus, sen suorittaminen kuuluu perusasennukseen. Mikäli haluat kätisyyden vaihdon asennuksen yhteydessä, sovithan tästä toimitusajan sopimisen yhteydessä. Kylmälaitteet joissa on ovessa näyttö, tai muusta syystä johdotuksia; kätisyyden vaihto suositellaan valtuutetun huollon tehtäväksi ja se ei sisälly asennuspalveluun.

Asennuksiin ei sisälly

  • Kiinteät asennukset tai kiinnitykset, esimerkiksi kaiuttimien kiinnitykset seinään tms.
  • Läpiviennit kiinteiden rakenteiden tai kalusteiden läpi
  • Kalustemuutokset
  • Asennuksessa mahdollisesti tarvittavien kaapeleiden piilotusta tai kotelointia
  • Mikäli asennuksen suorittamiseksi tarvitaan pientarvikkeita, jotka eivät ole toimitettavan laitteen mukana (esimerkiksi jatkojohtoja, kiristimiä, tiivistimiä tai kaapeleita), asentaja toimittaa ne mahdollisuuksien mukaan ja laskuttaa ne erikseen loppuasiakkaalta.
  • Astianpesukonetta ja kylmäkaappia ei asenneta ilman tulvasuojaa.
  • Astiapesukoneiden asennuksen yhteydessä koneen alle jäävä lattiapinnan ei saa olla alempana kuin muu lattia tulvasuojan käytön mahdollistamiseksi.
  • Lisäkäynti, jos asennus ei ensimmäisellä käynnillä onnistunut.

Vastaanottajan tulee huolehtia:

  • Vastaanottaja vastaa, että toimitettava laite on mahdollista toimittaa kohteeseen (paikkaan on esteetön pääsy).
  • Asennuskohdan tulee olla sellainen, että laite mahtuu sille varattuun paikkaan.
  • Vastaanottaja vastaa, että kohteessa sähkö- ,vesi- ja viemäriliitännät ovat valmiina.
  • Vastaanottaja huolehtii, että lattia on suojattu toimituksen ajalta vahinkojen välttämiseksi (asentajilla on työturvallisuussyistä työkengät jalassa koko toimituksen ajan).

Laitekohtaiset asennuskuvaukset

Liesi

  • Liesiasennuksissa liesi liitetään liesikaapelilla sähköverkkoon. Asennuskohdan tulee olla sellainen, että liesi mahtuu sille varattuun paikkaan. Liesikaapelin kunto tarkistetaan ja kaapeli vaihdetaan, jos siihen on aihetta. Mikäli lieden mukana ei tule liitäntäjohtoa, se veloitetaan erikseen loppuasiakkaalta.
  • Liesi tasapainotetaan.
  • Kaatumisenestorauta kiinnitetään seinään, mikäli se on laitekohtaisissa ohjeissa.
  • Lieden rungon maadoitus mitataan.
  • Kalusteasennukset tai sähköpistokkeen paikan muuttaminen eivät kuulu asennukseen.

Astianpesukone

  • Astianpesukone asennetaan valmiiseen paikkaan.
  • Astianpesukone tasapainotetaan.
  • Vesi- ja poistoletkut asennetaan siten, etteivät ne jää kiristyksiin ja ettei hankaamisesta johtuvaa kulumista tapahdu. Mikäli vesi-/poistoletku ei yllä liitäntäkohtaan, ei asennusta tehdä. Asentaja varmistaa, että liitännät ovat tiiviit eikä vesivuotoja tapahdu.
  • Kalustemuutoksia tai uudelleenasennuksia ei tehdä (kaappien tai tasojen paikkaa ei muuteta). Mikäli tiskikone ei mahdu sille varattuun paikkaan, ei asennusta tehdä, vaan asiakkaan on hoidettava itse kalusteasentaja paikalle.
  • Vakuutusyhtiöt vaativat astianpesukoneen alle asianmukaisen turvakaukalon. Jos asiakkaalla ei ole turvakaukaloa, niin asiakkaalle voidaan myydä turvakaukalon. Astianpesukonetta ei asenneta ilman turvakaukaloa.

Kylmälaitteet

  • Kylmälaitteet asennetaan valmiisiin paikkoihin.
  • Mahdolliset vesi- ja poistoletkut asennetaan siten, etteivät ne jää kiristyksiin ja ettei hankaamisesta johtuvaa kulumista tapahdu. Mikäli vesi-/poistoletku ei yllä liitäntäkohtaan, ei asennusta tehdä. Asentaja varmistaa, että liitännät ovat tiiviit eikä vesivuotoja tapahdu.
  • Kylmälaitteet tasapainotetaan.
  • Mikäli kylmälaitteen perusominaisuuksiin kuuluu kätisyyden vaihtomahdollisuus, sen suorittaminen kuuluu perusasennukseen. Laitteisiin, joissa esim. näyttö ovessa ei sisälly kätisyyden vaihtoa.
  • Kalustemuutoksia tai uudelleenasennuksia ei tehdä (kaappien tai tasojen paikkaa ei muuteta). Mikäli laitteet eivät mahdu niille varattuun paikkoihin, ei asennusta tehdä, vaan asiakkaan on hoidettava itse kalusteasentaja paikalle.
  • Asentaja hankkii mahdollisesti tarvittavat pientarvikkeet ja ne laskutetaan erikseen loppuasiakkaalta.

Pesukone

  • Pesukone asennetaan sille kuuluvaan tilaan ja tasapainotetaan.
  • Vesi- ja poistoletkut asennetaan siten, etteivät ne jää kiristyksiin ja ettei hankaamisesta johtuvaa kulumista tapahdu.
  • Asentaja varmistaa, että liitännät ovat tiiviit eikä vesivuotoja tapahdu.
  • Mikäli pesukone ei mahdu sille varattuun paikkaan, ei asennusta tehdä, vaan asiakkaan on hoidettava itse kalusteasentaja paikalle.
  • Mikäli vesi-/poistoletku ei yllä liitäntäkohtaan, asentaja voi myydä lisätarvikkeena oikean mittaisen vesi-/poistoletkun ja laskuttaa sen asiakkaalta.
  • Kalustemuutoksia tai uudelleenasennuksia ei tehdä (kaappien tai tasojen paikkaa ei muuteta).

Kuivausrumpu

  • Kuivausrumpu asennetaan sille kuuluvaan tilaan.
  • Mikäli kuivausrumpu asennetaan pesukoneen päälle, huolehditaan kiinnityssarjan asianmukaisesta kiinnityksestä.
  • Jos kuivausrumpua ei asenneta pesukoneen päälle, se tasapainotetaan.
  • Mikäli kuivausrumpuun kuuluu hormisarja, asennetaan se paikoilleen. Uusien hormistojen tai kanavistojen rakentaminen ei kuulu asennukseen.
  • Kalustemuutoksia tai uudelleenasennuksia ei tehdä. Mikäli kuivausrumpu ei mahdu sille varattuun paikkaan, ei asennusta tehdä, vaan asiakkaan on hoidettava itse kalusteasentaja paikalle.

Kuivauskaappi

  • Kuivauskaappi asennetaan valmistajan ohjeiden mukaisesti sille tarkoitettuun paikkaan. Asennuskohdan tulee olla sellainen, että kuivauskaappi mahtuu sille varattuun paikkaan.
  • Kalusteasennuksia ei tehdä eikä sähköpistokkeen paikkaa muuteta.
  • Hormiliitännän tekemiseen tarvitaan taloyhtiön kirjallinen lupa. Mikäli lupaa ei ole, niin liitäntää ei tehdä.

Televisiot

  • Televisio asennetaan sille kuuluvaan tilaan. Seinäasennuksia ei tehdä.
  • Televisio liitetään antenniverkkoon ja/tai digiboksiin. Televisioon kytketään siihen tulevat lisälaitteet (maksimissaan TV:n liitäntäpisteiden verran) ja asiakasta opastetaan mihin paikkoihin ne ovat kytketty. Mikäli lisälaitteita ei asenneta saman toimituksen yhteydessä, niiden toiminnan testaaminen ei kuulu perusasennukseen.
  • Televisioon käynnistetään normaali kanavanhakutoiminto ja kanavat tallennetaan. Kanavien uudelleenjärjestely ja muu viritys ei kuulu perusasennukseen.
  • Kalustemuutoksia tai uudelleenasennuksia ei tehdä. Mikäli televisio ei mahdu sille varattuun paikkaan, ei asennusta tehdä, vaan asiakkaan on hoidettava itse kalusteasentaja paikalle.
  • Kuvan hienosäätöasetukset tms. eivät kuulu normaaliin perusasennukseen.
  • SmartTV:n asennus lisätyöveloituksella sisältää liitännän olemassa olevaan langalliseen tai salattuun tai salaamattomaan langattomaan verkkoon. SmartTV:n ohjelmiston päivitys ei kuulu perusasennukseen. SmartTV:n lisätyö laskutetaan loppuasiakkaalta.